مدرسه خوب: یک مدرسه خوب باید بتواند نیازهای دانش آموزان را تامین کرده و مهارت های دانش آموزان
را شناخته و آنها را توسعه دهد. فضاهای آموزشی باید کیفیت زندگی و رضایت محصل را در اولویت کاری خود قرار دهد.
مدرسه ای که هدف آن آسایش و رفاه محصل است باید یکسری ویژگی داشته باشد.
مدرسه خوب | ویژگی های یک مدرسه استاندارد | ماندگاران
هنگامی که جامعه انسانی به سمت پیشرفت و آبادانی بخواهد برود باید سیستم آموزشی قویی را به کار بگیرد و بتوان آن
سیستم آموزشی را به نحو احسنت اداره کند . همچنین این مرکز آموزشی(مدرسه) باید صد خود را در ارائه خدمات بگذارد.
در پلن راهبردی 2019-2023 وزارت معارف ملی یک چشم انداز در نظر گرفته است که میگوید:
(نظام آموزشی باید افراد سالم و شادی را پرورش دهد و آماده زندگی باشد) مورد تاکید قرار گرفته است.
برای تحقق یافتن این چشم انداز، دانش آموزان ،معلمان وهمه کارکنان باید ویژگی های بالا را دارا باشند
تا بتوانند به بهترین سطح علم و دانش دست یابند.
مدرسه میبایست امکان آموزش یکسان برای همه محصلان را بدون توجه به شرایطی که در آن متولد میشوند
را فراهم کند تا محصل بتواند به همه رویاها و اهداف خود دست پیدا کند. مدرسه میبایستی به تفاوت و تنوع
محصلان در اعمال حقوق آنها احترام گذاشته و آنهارا با یکدیگر مقایسه نکند. همچنین باید فرصت های لازم را
برای رفاه محصل فراهم کرده و از آن حفاظت کند.
برنامه های درسی، آموزش ها،ابزار های دیجیتالی، طرح درس و ساعت های آموزشی باید با توجه به سن
دانش آموزان و بحران های آنها باشد.
بهترین مدرسه کرج
مدرسه میبایستی علاوه بر حمایت های روانی اجتماعی، به دسترسی غذای سالم و نظارت بر سلامت محصل رسیدگی کند.
مدارس فعال همچون بهترین دبستان و پیش دبستان غیر انتفاعی کرج که به رشد افراد سالم تر، شادتر و با یادگیری بهتر کمک میکنند، به رفاه کودک اهمیت داده و آن را افزایش می دهند.
در مدرسه باید از بی توجهی و سوء استفاده جلوگیری شود و اگر این اتفاق افتاد مدرسه در جایگاه خود در ساز و کار حمایت
از کودک تقویت شود. هر مدرسه ای باید فرصت بازی، معاشرت،حرکت و همچنین در کنار این ها آموزش را به کودک بدهد
و در تمامی مدارس این امر باید تحقق بیابد.
مدارس باید تبدیل به مکان هایی شوند که کودک در مدرسه اوقاتی خوشی داشته ،خلاقیت،اعتماد به نفس و مهارت های دیگر را بیاموزد.
ویژگی معلم خوب
در مدرسه باید معلم ها دانش و تجربه های خود را در هنگام گفت و گو و همبستگی با دیگر همکاران به اشتراک بگذارد.
معلم ها نباید صرفا ابزار رفاه دانش آموز باشند .
در مدرسه معلم میبایستی در فرآیندهای مهم شرکت کرده و با همکاران خود مشارکت داشته باشد و تصمیم گیری های مدرسه
را با همکاری و همدلی با همکاران خود انجام دهند.
حقوق دانش آموز
در مدرسه باید به دانش آموزان یاد داده شود تا از حقوق خود به طور معنادار و فعال و به جا استفاده کنند.
هر محصل حق دارد نظرات خود را در مورد مسائل مرتبط به خود و مدرسه بیان کند. این حق شامل آزادی بیان خود و عقایدش و حقوق اساسی است.این امر زمانی تحقق می یابد که مدرسه و والدین به حقوق دانش آموز احترام گذاشته و به سخنان او گوش دهند و اگر لازم است پیگیری های لازم را انجام دهند.
در مدرسه با توجه به آموزشهایی که به محصلین داده می شود آن ها باید برای آینده خویش، از آن ها استفاده کرده تا به شهروند نمونه جامعه تبدیل شود.
وظایف والدین
والدین باید خانه و زندگی اجتماعی خود را به بهترین شکل ممکن دربیاورند. تا محصل پس از اتمام درس خود در محیطی آرام استراحت کرده و سپس به انجام تکالیف خود مشغول شود.
والدین قبل از ثبت نام فرزند در مدرسه باید با مدیر جلسه ای داشته و محیط مدرسه را ملاحظه و مدرسه را بسنجند.
والدین باید با معلمانی که فرزند خود را به آن ها تحویل می دهند ملاقات کنند. اطمینان حاصل کنند که معلمان، کاربلد و مجرب هستند و آموزش های منظمی را در زمینه تدریس دیده اند.
ساختمان یک مدرسه خوب
به قسمت ظاهری یک مدرسه میرسیم که باید ساختمان آن مقاوم و بادوام باشد، رنگ های زیبا در ساختمان به کار رفته باشد و همچنین نمای بیرونی خوب و موجهی داشته باشد.
مدرسه خوب میباست میزهای خوب و استاندارد داشته باشد تا به جسم محصل آسیب وارد نشود.
کلاسهای درسی باید با عرض کامل و نه خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد تا دانش آموز به خوبی بتواند تخته را ببیند.
کلاس ها باید دارای تهویه و روشنایی کافی باشد.
محصل زمان زیادی را در کلاس درس است بنابراین محیط کلاس باید متناسب با علایق و مناسب سن او باشد.
حیاط مدرسه نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد تا بتوانند در آن بازی کنند.(در صورت امکان نباید مدرسه در کوهستان واقع شود)
دانش آموزان باید در حفظ نظافت و تمیزی مدرسه و کلاس خود بکوشند و از ریختن هرگونه زباله داخل کلاس و حیاط مدرسه خودداری کنند.
ایمنی در مدرسه خوب
تمیز نگه داشتن سرویس بهداشتی بسیار مهم است. در مدرسه اقلام آسیب دیده نباید وجود داشته باشد زیرا سیم های برق، شیشه های و در های شکسته میتواند برای محصل خطر آفرین باشد.
سرمایش و گرمایش باید مناسب باشد تا در شرایط جوی نامناسب فردی بیمار نشود.
همچنین مدرسه نباید در نزدیکی زهکشی کثیف نباشد. بوی زهکش های کثیف و گازهای مضر موجود در هوا می تواند به سلامت افراد حاضر در مدرسه آسیب برساند.
امکانات یک مدرسه خوب :
داشتن یک کتابخانه خوب در مدرسه بسیار مهم است. کودکان باید به مطالعه جدا از کتاب های درسی خود عادت کنند.
عادت به مطالعه را در کودکان ایجاد کنید. بچه ها کتاب های دلخواه خود را انتخاب می کنند. همچنین باید پرونده ای در کتابخانه نگهداری شود که کدام کتاب ها را در چه زمانی تکمیل می کنند. مدرسه باید یک کتابخانه مرکزی بزرگ و همچنین یک کتابخانه کوچک در هر کلاس داشته باشد.
مدرسه باید آزمایشگاه مناسبی داشته باشد که محصل ها بتوانند در آن آزمایش های علمی انجام دهند. وجود آزمایشگاه در مدارس، به یادگیری سریع تر دانش آمموزان کمک می کند.
باید فعالیت های فوق برنامه در مدرسه وجود داشته باشد. ورزش های بدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محصل از مطالعه مداوم خسته می شود. فعالیت های ورزشی علاقه او را به مدرسه افزایش می دهد. فعالیت بدنی
در کنار تمرینات ذهنی او را شاگرد بهتری می کند.
هنر نقش زیادی در تربیت افراد دارد.فعالیت های هنری و صنایع دستی باید در مدارس سازماندهی شود.
ویژگی های مدارس خوب
حال ویژگی های مدرسه خوب را در ادامه توضیح میدهیم:
دارا بودن برنامه مشخص
مدرسه خوب در کرج مدرسه ای است که هدف مشترک برای دانش آموزان و در کل برای کادر اجرایی دارد که باعث پیشرفت هرچه تمام تر مدرسه می شود.هنگامی که کادر و دانش آموزان به سمت هدف مشترک خود بروند از هر لحظه و هر کاری برای رسیدن به هدف مشترک استفاده می کنند. در مدرسه هنگامی که به سمت هدف مشترک میروند میتوانند باعث پیشرفت روز افزون کشور خود شوند و در آنسو هم تلاش های پی در پی داشته باشند.
دارا بودن کادر اجرایی مجرب و مدیریت قوی
معلم ها،مشاورها،مربی ها، راهنماها باید طبق مشکل هایی که در دانش آموزها، خانواده آنان و اطراف میبینند و درک می کنند بهترین راه برای مدیریت و نظم دهی آنان پیدا کنند.
دارا بودن تجهیزات برای آموزش
تجهیزات آموزشی اعم از کتابخانه مجهز، سالن ورزشی، آزمایشگاه مجهز و سایت برای کارکردن با سیستم های کامپیوتری است که دانش آموزان طبق سلیقه و استعداد ها از آنها استفاده کرده و مطالب بروزی را یاد بگیرند.
محیط امن آموزشی
هر دانش آموز باید بتواند با دوستان و کادر مدرسه خود رابطه سالم داشته باشد و احساس ناامنی نکند.اگر شرایط برای این محصل فراهم باشد هیچگاه از نظر عاطفی،جسمی و … صدمه نخورده و زندگی سالمی را در آینده خواهد داشت. در وجود این محیط یادگیری محصل چندین برابر بهتر از آنهایی است که فاقد این شرایط اند.
معلمانی دلسوز و باتجربه
معلم ها نقش مهمی در یادگیری محصل دارند بنابراین از ویژگی های بارز آنان میتوان به خوش اخلاقی،صبور بودن،پرشور بودن و … اشاره کرد که باعث پویایی دانش آموز هم می شود.معلم رشد محصل را درنظر دارد و به چیزی جز پیشرفت آنان در راه درست فکر نمیکند. معلم خوب دنبال راه هایی است که بتواند دانش آموزان خود را در کارهای مفید مشارکت دهد.
محیطی بهداشتی و تمیز
مدرسه بایستی نکات بهداشتی را رعایت کرده و خاطر دانش آموزان و خانواده های آنان را از نظر تمیز بودن محیط و سالم بودن آن جمع کند تا دانش آموزان هدف اصلی خود را پیش ببرند.
نظارت بر یادگیری و تدریس
پیشرفت دانش آموزان از طریق مدرسه باید زیر نظر گرفته شود تا دانش آموزانی که مشکل درسی دارند با کمک مدرسه خود مشکل را برطرف کنند.همچنین مدیریت باید عملکرد معلمان را زیر نظر گرفته و به صورت دائم کنترل کند. مدیر میتواند عملکرد معلم را نیز از بازخورد دانش آموزان دریابد.
ارتباط بالا و همکاری قوی
مدرسه بایستی کارتیمی و مشارکت را به دانش آموزان بیاموزد و در تمام کارهای خود از آن استفاده کند.
والدین محصل باید با مدرسه همکاری لازم را به عمل بیاورند تا برای دانش آموزان پیشرفت صورت بگیرد که این امر
با برنامه ریزی و تلاش مستمر تحقق می یابد. دانش آموزان هم با دیدن این همکاری با کارهای گروهی و ارتباط گرفتن
با یکدیگر آشنا میشوند.
فضای مناسب پرورش استعداد
محصلین در مدرسه نباید فقط علوم و جغرافیا و… بیاموزند.در این مدرسه باید در کنار دروس اصلی دروسی اضافه بر سازمان
مانند هنر های مختلف،دست ورزی و … آموزش داده شود و آنها را در همه زمینه ها تقویت کنند و مهارت آموزی را یاد بگیرند.
اهداف مدرسه خوب
- در این مدرسه باید خدمت به گونه ای باشد که نیاز محصلین، والدین و جامعه در نظر گرفته شود.
- در این مدرسه حس آرامش و درک به محصلین و والدین وارد می شود.
- در این مدرسه به عوامل موفقیت محصلین که معلم ها، والدین و مدیریت است ارزش قائل اند.
- مدرسه در تربیت محصل نقش اساسی دارد و باعث رشد محصلی امیدوار و توانا میشود که به سمت
- نیاز های کشور خود گام برمیدارد.
- در این مدرسه احترام به یکدیگر، وطن پرستی و انسان دوستی به دانش آموزان آموزش داده می شود.
- در این مدرسه محصلینی تربیت می شوند که انتقاد پذیراند،طراح اند،بازساز اند و … همچنین میتوانند
- هرچیزی که در اطرافشان هست را درک و دریافت کنند.
- در این مدرسه به محصل یاد می دهند در باره هر چیزی چگونه بی اندیشد و بهترین راهکار را برای حل
- آن مسئله ارائه دهد.
- در این مدرسه حس شادی،نشاط،یادگیری و … دریافت می شود.
- در این مدرسه آینده محصل مهم است و برای آن برنامه ریزی دقیق و خوبی صورت میگیرد.
سخن پایانی
در مدرسه مسیر پیش رو یک کشور مشخص می شود.اگر مدارس پیشرفت کنند و تحولی عظیم داشته باشند
توسعه کشور در آینده تامین است.هرچه کیفیت آموزش بیشتر باشد دانش آموز آماده است برای آینده ای بهتر .
اگر مدرسه ای ویژگی های ذکر شده را داشته باشد مدرسه ای خوب است زیرا به محصل کمک می کند تا مهارت ها
و استعداد های خود را کشف کرده تا بتواند در آینده فردی موفق برای خود و کشور باشد.